Autoboard

Het board met alles over auto’s

Welke nieuwe reglementen voor het 2021 Formule 1 seizoen weten we al?

Welke nieuwe reglementen voor het 2021 Formule 1 seizoen weten we al?

Het is nu al enkele jaren bekend dat er vanaf 2021 nieuwe reglementen gaan gelden voor de formule 1. De redenen waarom dit gaat gebeuren is om het racen weer spannender te maken en om de kosten te drukken. Doordat er geen budgetplafond is staan de teams die het meeste kunnen betalen ver voor de rest, er zijn ook maar drie teams die kunnen strijden voor de podiumplekken en dit moet veranderen. Door het instellen van een budgetplafond en het drukken van de kosten op onder andere de motoren moeten andere teams ook mee kunnen gaan strijden voor de titels. Ook moet het voor nieuwe teams makkelijker zijn om in te stromen in de Formule 1. Hoewel waarschijnlijk pas officieel in oktober het handboek goedgekeurd gaat worden, zijn er al een aantal nieuwe regels bekend. Houd GPToday.net in de gaten over al het nieuws rondom deze nieuwe regels.

Het chassis van de auto’s

Één van de grootste problemen van de huidige reglementen is de aerodynamische aanpak van de Formule 1 wagens. Doordat de lucht heel specifiek langs de auto gestuurd moet worden, ontstaat er veel vuile lucht achter de auto’s. Daarom is het vaak heel lastig om met deze auto’s in te halen, door de vuile lucht verliezen de auto’s veel aerodynamica waardoor ze weer veel snelheid verliezen. Met de nieuwe regels voor 2021 willen ze het heel anders gaan doen, er is net naar buiten gekomen dat de FIA weer wilt gaan werken via het bekende grondeffect, door middel van een aantal venturi tunnels onder de auto wordt een grote twin diffuser gevoed die onder de achtervleugel op de auto zit. Dit moet een heel groot deel van de neerwaartse druk van de auto produceren, bovendien wordt deze zo veel minder beïnvloedbaar door vuile lucht. Met de huidige aerodynamische regels verliest een auto tot wel 50% van zijn neerwaartse druk, met de nieuwe regels moet dit verlies verkleint worden naar 5 tot 10%. Hierdoor zou een auto veel makkelijker een andere auto moeten kunnen volgen en inhalen.

formule 1 seizoen
formule 1 seizoen

De velgen en de banden gaan veranderen

We zijn op dit moment halverwege het 2019 seizoen, er is al veel geklaagd over de banden van pirelli die de teams op dit moment moeten gebruiken. Het is voor veel teams heel lastig om de banden in het juiste ‘window’ te krijgen. De banden werken op een bepaalde temperatuur het beste, het is ook belangrijk dat de banden rondom deze temperatuur blijven, als ze er boven of onder zitten kunnen de banden snel slijten. Sommige teams hebben daar nu een duidelijk voordeel van in tegenstelling tot de concurrenten. Er kan ook niet lang voluit geracet worden omdat de banden op deze manier ook snel kapot gaan, het kan natuurlijk niet zo zijn dat je in de koningsklasse van de autosport niet constant op het scherpst van de snede kan rijden. Mede hierom gaat de Formule 1 vanaf 2021 rijden met 18 inch velgen, in tegenstelling tot de 16 inch velgen waar ze nu mee rijden. Pirelli is in samenwerking met de FIA ook druk bezig om de banden veel sterker te maken, zodat ze niet kunnen degraderen. Hierdoor moeten de auto’s constant voluit kunnen gaan en is er een veel groter window waarin ze optimaal kunnen presteren. Eén ding is zeker, veel fans kunnen niet wachten tot de wintertests van 2021 om te zien hoe de auto’s eruit zien en hoe ze rijden. Hopelijk zien we dan meer teams strijden om overwinningen en titels.

 

 

 

Leave Response

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *