Gedurende de coronacrisis was er een flinke daling in de verkoopcijfers binnen de automotive sector te zien. Na de crisis gingen de cijfers zeker weer omhoog, maar deze blijven toch een beetje op een plateau hangen nu in 2024. De automarkt lijkt lastig vooruit te komen en probeert op diverse manieren voor meer vernieuwing te zorgen. Hierbij kun je denken aan de vergroeningsdruk vanuit de overheid, maar ook de wijze waarop ze nieuwe auto’s spetterender proberen aan te prijzen. Zo zien we dat er meer auto launch evenementen worden georganiseerd bijvoorbeeld.
Wie momenteel werkzaam is binnen de automotive sector, weet dat de markt niet is wat het geweest is. Maar er worden wel belangrijke stappen gezet richting herstel. Automotive evenementen kunnen hier zeker aan bijdragen. Maar hoe pak je dat dan precies aan? Hoe organiseer je succesvolle auto evenementen? Hieronder volgen drie tips om jou alvast op weg te helpen.
-
Stel mensen snel en effectief op de hoogte van het evenement
Stel, je wilt de launch van een geheel nieuwe auto vieren. Alles moet tijdens het evenement in het teken staan van deze nieuwe, gave wagen. Dan is het wel belangrijk dat dit evenement ook daadwerkelijk bezoekers aantrekt en dat deze snel en effectief op de hoogte gesteld kunnen worden van jouw plannen. Dit kan op verschillende manieren.
Zet bijvoorbeeld social media in en spoor mensen aan om de plannen voor het event te delen. Hoe beter de online zichtbaarheid, hoe meer mensen binnen korte tijd in aanraking komen met het evenement.
Ook offline marketing kan hier een belangrijke rol in spelen. Je kan bijvoorbeeld denken aan het plaatsen van tijdelijke expositieborden voor buiten. Deze zullen ook omstanders op de hoogte brengen van de lancering van de nieuwste wagens en misschien zelfs wel voorbijgangers aanmoedigen om een kijkje te komen nemen.
Maak gebruik van de nieuwste technologie
Maak het voor bezoekers nog aantrekkelijker om het evenement te bezoeken door gebruik te maken van de nieuwste technologie. Geef ze bijvoorbeeld een 3D inkijkje in de nieuwste voertuigen. Laat ze plaatsnemen in een echte simulator die ze het gevoel geeft geheel zelf in deze nieuwe auto te rijden. Op die manier zorg je ervoor dat bezoekers op interactieve wijze in aanraking komen met het voertuig. Misschien zorg je er zo zelfs al voor dat een paar mensen overtuigd raken en straks maar al te graag tot aankoop over willen gaan.
Houd er ook rekening mee dat sommige mensen misschien niet live tijdens het evenement aanwezig kunnen zijn, maar hier wel deelgenoot van willen maken. Daarom is het een goed idee om bijvoorbeeld een livestream te openen op social media. Met een beetje geluk delen veel kijkers de livestream ook nog, waardoor je direct meer bereik krijgt.
-
Spreek tot alle zintuigen aan
Maak er echt een spetterend evenement van. Eentje waar nog heel lang over wordt gesproken. Kom niet alleen met informatie, maar spreek alle zintuigen aan. Denk daarom aan het uitnodigen van interessante gastsprekers, zorg voor muziek, een lekker hapje en een drankje en ga zo maar door.