Autoboard

Het board met alles over auto’s

Waarom autobanden balanceren?

Waarom autobanden balanceren?

Een onbalans in je banden kan leiden tot trillingen in het stuur en dashboard, wat het rijgemak reduceert en tot onveilige situaties kan leiden. Vandaar dat het regelmatig laten balanceren van je banden van groot belang is. Een balanceerapparaat kan inzicht geven in de onbalans en welk gewicht er nodig is om de onbalans op te heffen. Tot op de gram nauwkeurig wordt dan een beetje zink gemaakt, wat op de velg wordt gemonteerd. Op die manier zijn alle banden weer even zwaar en blijven ze bij elke snelheid constant draaien, zonder extra trillingen.

Zodra je voelt dat je stuur of dashboard trilt bij hogere snelheden (meer dan 100 km per uur), of juist langzaam heen en weer beweegt bij lagere snelheden (minder dan 70 km per uur), dan is het tijd om eens naar je wielen te laten kijken. Het kan ook helpen om je wielen regelmatig te wisselen, van achteren naar voren, om de slijtage wat evenwichtiger te laten verlopen over alle vier de banden.

Hoe kan ik goed autobanden uitbalanceren?

Het balanceren van autobanden is een nauwkeurig klusje. Gelukkig hoef je tegenwoordig niet meer zelf ‘het wiel opnieuw uit te vinden’ om dit op een goede manier te doen. Om je hier een handje bij te helpen, zijn er verschillende balanceerapparaten, van handmatig bediend tot volautomatisch. Voor de meeste standaard personenautobanden (met een velgafmeting tussen 10 en 24 inch, bij een breedte van tussen de 1,5 en 20 inch) kan een handbediende machine al een uitkomst zijn. Hiermee kunnen zowel stalen als aluminium velgen statisch en dynamisch gebalanceerd worden. Je werkt met een voetpedaal en een speciale balanceerklem. Wel zal je handmatig de wielgegevens moeten invoeren.

Automatisch balanceerapparaat

Een standaard, geautomatiseerde balanceermachine is al een ideale hulp voor een kleine garage of werkplaats, waar met name gewerkt wordt met personenauto’s. Een basismodel biedt vaak een statisch balanceerprogramma, waarbij je ook hier handmatig de wielgegevens moet invoeren. Met een snelheid van iets minder dan 200 omwentelingen per minuut wordt het wiel gebalanceerd, waarbij de optimale balans tussen de velg en de band wordt berekend. In zeer korte tijd krijg je een meting van de onbalans, en kan je die gaan oplossen.

Leave Response

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.