Autoboard

Het board met alles over auto’s

Rijden we in 2030 nog in een auto met dashboard?

Rijden we in 2030 nog in een auto met dashboard?

Jaren geleden werd de zelfrijdende auto voorspeld en uitgetekend op futuristische wijze. Grote autofabrikanten en ontwikkelaars meldden dat het een kwestie van tijd zou zijn voor de auto revolutionair zou veranderen. Jaren later is er geen twijfel mogelijk; de zelfrijdende auto zien we niet snel in groten getale op de weg. Enerzijds omdat de wetgeving verre van klaar is, anderzijds omdat het ‘laatste beetje’ veel meer werk blijkt dan gedacht.

Toch zijn er meer dan genoeg revolutionaire ontwikkelingen die voor de deur staan. Zo is de voorruit van de toekomst een enorme verandering. We kijken straks niet alleen dóór het autoglas, we kijken ook náár de voorruit.

De voorruit als een informatiescherm in de auto? Jazeker!

Tal van ADAS-systemen zijn verplicht gesteld door de Europese Unie en moeten het rijden makkelijker maken. Hierbij draait alles in hoge mate om de veiligheid tijdens het rijden en het comfort van de bestuurder. De voorruit van de toekomst past in beide plaatjes thuis.

Het gaat hierbij om HUD-technologie (head-up display) en de AR-voorruit (augmented reality). Wanneer je nu achter het stuur gaat zitten, moet je de ogen van de weg halen om te zien hoeveel brandstof je nog hebt, hoe hard je rijdt en wat het navigatiesysteem precies van je wil. Eigenlijk is dat niet zo logisch als we denken. Een paar seconden zijn immers genoeg om een ongeluk te veroorzaken.

Daarom zijn ontwikkelaars en autofabrikanten samen aan het werk gegaan om een oplossing te vinden en het autorijden nog veiliger te maken. De oplossing: alle relevante informatie op de voorruit projecteren. Zo zie je tijdens het rijden direct hoeveel brandstof (of stroom uiteraard) je nog hebt, hoe laat het is en kun je het infotainmentsysteem aansturen zonder elke keer je ogen van de weg te halen.

dashboard auto
Het dashboard van de toekomst

En dat is slechts het begin

HUD-technologie wordt op dit moment al gebruikt, al is het in beperkte mate. De kans is groot dat de auto er in 2030 compleet anders uitziet. Wanneer het volledige dashboard en grote delen van het middenconsole niet meer gebruikt worden voor informatieverstrekking, kan de cabine opnieuw ontworpen worden; alles gaat immers naar de voorruit (en de zijruiten natuurlijk, wanneer er een film gekeken wordt door de kinderen).

Toch is dat pas de eerste stap. De volgende stappen staan al in de kinderschoenen. Denk aan auto’s die informatie met elkaar delen (wegomstandigheden, verkeersongelukken, files) en informatiesystemen die informatie verstrekken en ontvangen van de weggebruikers. Op die manier kan de CPU zeeën aan informatie ontvangen en omzetten in aanpassingen in de rijstijl of de route die aanbevolen wordt door het navigatiesysteem. Dat is dus niet alleen goed met betrekking tot de veiligheid, maar ook qua reistijden en milieuvriendelijkheid hebben de ontwikkelingen grote positieve gevolgen.

Wat doet dit met de voorruit zelf?

Eigenlijk vrij weinig. De spectaculaire ontwikkelingen hebben geen gevolgen voor de samenstelling van het autoglas; dat blijft glas met een laagje PVB-folie. Wat wel verandert, is het proces van de voorruit vervangen. De extra randapparatuur, sensoren en camera’s zorgen ervoor dat kalibreren bij vervanging noodzakelijk is. Zelf de voorruit van de toekomst vervangen kun je dus wel vergeten.

Leave Response

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.