Tijdens de verbranding van brandstoffen zoals benzine, diesel en LPG komen er verschillende schadelijke stoffen vrij. Deze stoffen hebben een nadelig effect op het milieu en kunnen de oorzaak zijn van, onder andere, zure regen.
Deze effecten zijn te beperken aan de hand van roetfilters voor dieselvoertuigen en katalysatoren bij het gebruik van benzine en LPG. Maar hoe werken deze onderdelen? En weet jij wat de staat van die van jou is?
De werking van een katalysator
Een katalysator is een auto onderdeel dat zich bevindt aan het einde van het uitlaatsysteem van een benzine/LPG voertuig. Binnenin de katalysator zit een keramisch of metalen binnenwerk met daarin vele minuscule kanaaltjes. De uitlaatgassen worden door deze kanaaltjes heen gevoerd.
De wanden van deze kanalen zijn voorzien van edelmetalen die deze schadelijke gassen om kunnen zetten in de onschadelijke koolstofdioxide, stikstofoxide en koolwaterstof.
Het effect van een roetfilter
Een roetfilter werkt op een andere manier en is ook bevestigd op een andere locatie. Deze zal je bij dieselvoertuigen tegenkomen net na de ontbrandings ruimte van de motor. Dit filter vangt alle roetdeeltjes op die vrijkomen bij een onvolledige verbranding van de diesel. Na enige tijd zullen deze roetdeeltjes tot as vergaan en door het filter heen vallen als de motor een juiste temperatuur bereikt. Dit as is veel minder schadelijk voor het milieu dan de roetdeeltjes.
Heb jij oog voor de staat van jouw roetfilter of katalysator?
Wanneer jouw voertuig onder omstandigheden presteert die niet ideaal zijn kan het roetfilter verstopt raken. Dit is veelal het geval bij het rijden in stadsverkeer. De motor maakt dan niet genoeg toeren en kan zo niet de juiste temperatuur bereiken om de roetdeeltjes te verbranden.
Hetzelfde geldt voor een katalysator. Hierbij moet je ook nog rekening houden met de staat van het binnenwerk van de katalysator. Deze zijn vaak van keramiek gemaakt en zijn daardoor dus redelijk fragiel. Het kan dus voorkomen dat deze barst of breekt. Wanneer dit het geval is kun je vaak simpelweg het binnenwerk vervangen. Vooral bij schaarsere automodellen kan dit vaak erg schelen in de kosten. Een volledig nieuwe katalysator is dan vaak moeilijk te vinden en deze zijn dus erg prijzig.
Hier komt ook nog bij kijken dat een werkend roetfilter verplicht is sinds 2018. Dus naast dat het erg slecht is voor het milieu om rond te rijden zonder functionerend filter, kun je ook nog eens bestraft worden met een fikse geldboete.