Autoboard

Het board met alles over auto’s

Schokdempers vangen de klap op als je met je auto over een hobbel rijdt. In combinatie met de vering zorgt het voor een prettige rit waarbij je niet alle onregelmatigheden van de weg voelt. Er is echter nog een belangrijkere functie; ze zorgen ervoor dat het wiel altijd contact houdt met het wegdek en jij hierdoor controle over het voertuig hebt. Een schokbreker drukt een wiel weer tegen de weg als deze omhoog komt door een hobbel.

Bilstein is een internationaal specialist in vering, schokbrekers en ondersteltechnieken. Zij gebruiken het bekende Nurburgringcircuit om hun producten onder de zwaarste omstandigheden te testen en hierdoor leveren zij producten van zeer hoge kwaliteit. Vanwege hun reputatie en betrouwbare producten, gebruiken veel automerken over de hele wereld standaard deze schokbrekers.

Soorten schokbrekers

Schokbrekers zijn beschikbaar in verschillende soorten. Welke je nodig hebt, ligt aan je auto en waar je je auto voor gebruikt. De auto waar je dagelijks in rijdt, heeft bijvoorbeeld andere schokbrekers nodig dan een raceauto. Bilstein biedt de volgende categorieën die ook weer verder onder te verdelen zijn in een uitgebreid aanbod van producten:

  • Originele / Vervangingen
  • Performance dempers
  • Sport en Schroefsets
  • Electronic suspension
  • Motorsport
  • Motorfiets

 

bilstein schokbrekers
Heb jij goede schokbrekers?

Hydraulisch of gas

Tegenwoordig worden hydraulische schokbrekers bijna niet meer gebruikt. De olie bevat namelijk ongeveer 10% lucht waardoor bellen ontstaan die het opvangen van de schokken kan verminderen.

Tip: https://www.bilsteinschokdempers.nl/

Bij gas is dit geen probleem. De olie staat hier namelijk voortdurend onder druk, wat schuimen voorkomt. Hierdoor presteren de schokbrekers altijd en in elke situatie.

Hoe werkt een schokbreker

De bovenzijde van de schokbreker is verbonden met de carrosserie en de onderzijde aan de wieldrager. Het bestaat uit een stang waar een zuiger aan vastzit. Bij het indrukken of terugtrekken van de zuigerstang, drukt de zuiger in een cylinder olie weg. Deze stroomt via een opening naar het reservoir die zich om de cylinder bevindt. Als de opening groter wordt, verplaatst de olie zich sneller en vangt het minder schokken op.

Uitgelicht: https://www.milltekuitlaten.nl/

Wanneer vervang je schokbrekers

Je moet de schokbrekers vervangen als ze slijten of lekken. Om te controleren of de schokbrekers slijten, duw je de voor- of achterkant van je auto naar beneden. Veert de auto direct terug naar de juiste positie, dan zijn de schokbrekers nog in goede staat. Veert de auto een aantal keren op en neer, dan is het tijd om ze na te laten kijken. Door de onderkant van de schokbrekers te bekijken of te voelen, kun je controleren of ze lekken. Als je olie ziet of voelt, moet je het ook laten nakijken.

Leave Response

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *