Een succes
In het aller begin werden auto’s met een blauwe kentekenplaat opgeroepen voor de keuring en later pas de auto’s met een gele kentekenplaat. Al snel waren ronduit onveilige auto’s van de weg. We kregen een jonger wagenpark, later was het wagenpark wederom verouderd, maar wel beter onderhouden omdat ze ieder jaar in de garage kwamen. Een soortgelijke keuring voor motoren is nooit echt een issue geweest omdat motorrijders zelf de motor vaak nazien en zo bijtijds gebreken ontdekken. Bij oldtimers is de situatie te vergelijken. Eigenaren van een klassieke auto of motor onderhouden het goed.
Kritiek
Vanaf het aller begin is er discussie over de APK. Wat is de goede manier van keuren? In principe geldt het moment, maar er zijn kwalitatief goede keuringsstations die keuren. Als voorbeeld; een gegeven is dat de eigenaar 20.000 kilometer per jaar rijdt, en de auto heeft banden die nu nog wel voldoende profiel hebben maar over 10.000 kilometer niet meer. De keurmeester keurt het goed meldt de auto af, attendeert de eigenaar op de komende onveilige situatie; dat is het probleem. Kan dit wel? Let er dan ook altijd zelf op als monteur. Jij moet immers veilig in je auto rijden!